Martin Kippenberger
39.4 x 114.2 x 47.2 inches
Exhibitions
Bitteschön Dankeschön. Eine Retrospektive, Bundeskunsthalle, Bonn
Nov 11 2019–Feb 16, 2020 [exh. cat.]
Painting 2.0. Malerei im Informationszeitalter. Expression in the Information Age, curated by Achim Hochdörfer and David Joselit with Manuela Ammer and Tonio Kröner, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, Vienna (Jun 4–Nov 6, 2016), Museum Brandhorst, Munich
Nov 14 2015–Apr 30, 2016 [exh. cat.]
I Had A Vision, Luhring Augustine, New York
May 7–Jun 18, 2011
‘Ich kann mir nicht jeden Tag ein Ohr abschneiden’. Rekonstruktionen des Künstlermythos. Werke aus der Friedrich Christian Flick Collection im Hamburger Bahnhof, den Sammlungen der Staatlichen Museen zu Berlin und anderen Sammlungen, curated by Gabriele Knapstein, Hamburger Bahnhof, Museum für Gegenwart, Berlin
Oct 3 2008–Feb 22, 2009 [exh. cat.]
Martin Kippenberger, curated by Jessica Morgan and Doris Krystof, K21 Kunstsammlung Nordrhein- Westfalen, Duusseldorf
Jun 10– Sep 10, 2006
Tate Modern, London
Feb 8–May 14, 2006 [exh. cat.]
Das 2. Sein, concept by Ralph Melcher, ZKM Museum für Neue Kunst, Karlsruhe
Feb 8–Apr 27, 2003 [exh. cat.]
Selbstbildnisse, The Happy End of Franz Kafka’s ‘Amerika’, Sozialkistentransport, Laternen etc., curated by Zdenek Felix, Deichtorhallen Hamburg (in cooperation with the exhibition Martin Kippenberger at Kunsthalle Basel, Sep 12– Nov 15 1998)
Feb 12–Apr 25, 1998/99 [exh. cat.]
Respektive 1997–1976, curated by Christian Bernard, Musée d’art moderne et contemporain, Geneva
Feb 1–May 25, 1997 (extended until Sep 14)
Castello di Rivoli, Museo d’Arte Contemporanea, Rivoli/Turin
Feb 10–Apr 13, 1998 [exh. cat.]
Martin Kippenberger, Metro Pictures, New York
Mar 7–April 4, 1992
Only Heavy*, Luhring Augustine Hetzler, Santa Monica
Jun 8–Jul 13, 1991 [* without container]
New Work (Put Your Eye In Your Mouth), San Francisco Museum of Modern Art
Jun 13–Aug 25, 1991 [cat.]
Tiefes Kehlchen, Wiener Festwochen ’91, Vienna
Sep 26–Nov 11, 1991 [exh. cat.]
Martin Kippenberger [invitation card], Martin Kippenberger für Kippi von Sippi [poster],
Kölnischer Kunstverein, Cologne
Nov 10–Dec 22, 1991 [cat.]
Literature
Martin Kippenberger. Bitteschön Dankeschön, Bundeskunsthalle, Bonn (ed.); Cologne 2019 (texts: Susanne Kleine, Jakob Schillinger, preface by Rein Wolfs [German/ English]), 58/59, 194/195 ill. only, 281
Bowman, Matthew, ‘Indiscernibly Bad: The Problem of Bad Painting/Good Art’, in: Oxford Art Journal, vol. 41, no. 3, 2018, 337/338, 338 ill.
Isabelle Graw, Die Liebe zur Malerei. Genealogie einer Sonderstellung, Zurich 2017, (English edition: Berlin 2018), 159/160
Martin Kippenberger. Werkverzeichnis der Gemälde/Catalogue Raisonné of the Paintings, vol. 3, 1987–1992, Gisela Capitain, Regina Fiorito, and Lisa Franzen (eds.) for the Estate of Martin Kippenberger, Kirsty Bell and Michael Sanchez (texts), Cologne 2016 (German/English) [siehe Aufsatz von Michael Sanchez: ‚Zerberus’, 27–36]
Painting 2.0: Malerei im Informationszeitalter. Geste und Spektakel. Exzentrische Figuration. Soziale Netzwerke, Achim Hochdörfer, David Joselit, and Manuela Ammer (eds.), Museum Brandhorst, Bayerische Staatsgemäldesammlungen, Munich, and Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, Vienna; Munich/London/New York 2015 [English edition: Painting 2.0: Expression in the Information Age. Gesture and Spectacle. Eccentric Figuration. Social Networks], 21; 28/29.
‘Ich kann mir nicht jeden Tag ein Ohr abschneiden’. Rekonstruktionen des Künstlermythos,
Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie im Hamburger Bahnhof, Museum für Gegenwart Berlin;
Berlin 2008 [exh. cat.]
[siehe Aufsatz von Reimer Stange: ‚Der ge“kippte” Herr. Überlegungen zu Martin Kippenberger
Arbeit „Heavy Burschi“’, 44, 53, 54; 45–47 ill. only]
Martin Kippenberger, Doris Krystof and Jessica Morgan (eds.), Daniel Baumann, Susanne Kippenberger, Doris Krystof, Jessica Morgan, Gregory Williams (texts), Tate Modern, London, and K21 Kunstsammlung Nordrhein- Westfalen, Düsseldorf; London 2006 (German edition: Ostfildern-Ruit) [exh. cat.], 112–117
Martin Kippenberger. Das 2. Sein, Götz Adriani (ed.), Ralph Melcher, Andreas Schalhorn, Friedrich Wolfram Heubach, Susanne Kippenberger, Werner Büttner, Stephen Prina, Albert Oehlen (texts), ZKM Museum für Neue Kunst, Karlsruhe; Cologne 2003 [exh. cat.], 122–131
Carpenter, Merlin, ‘Back Seat Driver’, in: Groetz, Thomas (ed.), Gitarren, die nicht Gudrun heißen. Hommage à Martin Kippenberger, Werner Büttner, Merlin Carpenter, Rainald Goetz, Peter Pakesch, Martin Prinzhorn, Stephan Schmidt-Wulffen, Mayo Thompson (texts), Albert Oehlen and Thomas Groetz (interview), Galerie Max Hetzler, Berlin; Berlin 2002 (on occasion of presentation at the Armory Show, New York 2003), 26–29
Martin Kippenberger. The Happy End of Franz Kafka’s ‘Amerika’, Zdenek Felix (ed.), Deichtorhallen Hamburg; Cologne 1999 (texts: Zdenek Felix, Veit Loers, Rudolf Schmitz [German/English]) [exh. cat.], 20–21
Ohrt, Roberto, Kippenberger, Angelika Taschen and Burkhard Riemschneider (eds.), Cologne 1997 (German/English/French), 160–163 ill.
Photographie in der deutschen Gegenwartskunst, Reinhold Mi.elbeck (ed.), Marc Scheps (preface),
Gary Garrels, Reinhold Mißelbeck (texts), Museum Ludwig, Cologne; Ostfildern-Ruit 1993
[exh. cat.], 118–121 ill. only, 142
Avgikos, Jan, ‘Martin Kippenberger. Metro Pictures’, in: Artforum, May 1992, 113 ill.
Graw, Isabelle, ‘Martin Kippenberger. Kunstverein’, in: Flash Art, no. 163, Mar–Apr 1992, 120
Becker, Jochen, ‘“Ich war ja auf der ersten documenta”. Martin Kippenberger mit “Heavy Burschi” im Kölnischen Kunstverein’, in: taz.die tageszeitung, Nov 21 1991
Martin Kippenberger. Heavy Burschi, Kölnischer Kunstverein, Cologne, 1991 [cat.]
Martin Kippenberger. I Had A Vision, Museum of Modern Art, San Francisco, 1991 (on occasion of exh. New Work [Put Your Eye In Your Mouth]); (texts: John R. Lane, John Caldwell; interview: Martin Kippenberger, Jutta Koether) [cat.]
Muthesius, Angelika (ed.), Martin Kippenberger. Ten years after, Cologne 1991 (German/English/French), 140–141
N.N., ‘Witz im Abbild’, in: Kölner Stadt-Anzeiger, Nov 9–10 1991, 39 ill.
Winzen, Jürgen, ‘Akzent: Totalstress mit Goofy & Co’, in: Das Kunstbulletin, no. 12 Nov–Dec 1991, 10, 11 ill.